با فراگیر شدن استفاده از گیمیفیکیشن در کسب و کارها، مشکلات هم بیشتر از گذشته برای ما مشخص خواهد شد. اگر شما هم به دنبال پیادهسازی گیمیفیکیشن در کسب و کار خود هستید بهتر است مراقب این چالش ها باشید. برخی از مهمترین چالشهای گیمیفیکیشن را در ادامه مرور خواهیم کرد.
کاربرد مکانیک بازی بدون توجه به تناسب آن با زمینه
با فراگیر شدن نام گیمیفیکیشن، عده زیادی از افراد بدون این که درک کاملی از ویژگیهای آن داشته باشند شروع به استفاده از این مفهوم کردهاند. این افراد به گیمیفیکیشن مانند یک جعبه جادویی نگاه میکنند و بدون شناخت کامل از این پدیده قسمتی از آن را در پروژه خود به کار میگیرند. چرا برای نوشتن دیدگاه برای یک محصول در یک فروشگاه اینترنتی باید یک نشان دریافت کنم؟ بله به دنبال تکرار بازدید از طرف مشتری هستیم اما آیا دریافت نشان برای این کار معنادار است؟ این سؤال را برای پیادهسازی هر یک از عناصر مکانیک بازی باید از خود بپرسیم.
طرفداران گیمیفیکیشن تصور میکنند امتیاز و نشان به تنهایی مفرح هستند
به یاد داشته باشید که تخصیص امتیاز و نشان برای یک فعالیت، انجام آن را به امری جذاب و خواستنی تبدیل نمیکند. اگر بدون برنامه و دلیل فقط به اضافه کردن امتیاز و نشان به خدمات خود روی بیاورید به جای گیمیفیکیشن به اصطلاح Pointsification انجام دادهاید. اگرچه امتیاز نشاندهنده پیشرفت است اما معمولاً جذابیت کمتری نسبت به دیگر عناصر بازی دارد.
گیمیفیکیشن، زیادی بر روی تغییر رفتار متمرکز شده است
معمولاً از گیمیفیکیشن برای ترغیب افراد به انجام کاری استفاده میشود. اما خیلی از اوقات به نظر میرسد که این اقدامات تنها به نفع سازمان باشد و هیچ جذابیتی برای کاربران آن نداشته باشد. باید مراقب باشید تا کاربر احساس نکند که در حال سوءاستفاده از او هستید. توجه داشته باشید که کاربران باید در مرکز توجه شما به هنگام طراحی گیمیفیکیشن باشند که اگر غیر از این باشد قطعاً با شکست مواجه خواهید شد.
گیمیفیکشن به ندرت کامل و صحیح اجرا میشود
اما مهمترین چالش پیش روی گیمیفیکیشن اجرای نامناسب آن است. بعضی از طراحیها بر روی جذب کاربران جدید متمرکز شدهاند و به پیشرفت سایر کاربران و تجربه آنها اهمیتی نمیدهند. همچنین اعطای نشان و امتیاز باید با کاری که انجام میشود تناسبی معنادار داشته باشد تا انگیزه کاربر برای تلاش بیشتر در ادامه راه حفظ گردد. بازیهای کامپیوتری تستهای زیادی را پشت سر میگذارند تا به انتشار برسند. اما متأسفانه تستهای زیادی بر روی پروژههای گیمیفیکیشن انجام نمیشود تا از تجربه کم نقص کاربران اطمینان حاصل شود.
نظر شما در مورد این چالش ها چیست؟ دیدگاه های خود را با بیزتریپ در میان بگذارید.
برگرفته از GIGAOM