همزمان با رشد فزاینده استفاده از شبکههای اجتماعی و تلفنهای هوشمند در بین نیروی کاری، محبوبیت بازیگونه یا همان گیمیفیکیشن هم در حال افزایش است. از همین رو میتوان به پیادهسازی فناوریهای نوین در امر آموزش کارکنان به عنوان یک فرصت نگاه کرد. یکی از روندهای در حال ظهور در حوزه آموزش، استفاده از بازیگونه در آموزش الکترونیک است.
در این دوره و زمانه فناوریهای پیشرفته ارتباطی با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر دادن شکل کلاسهای آموزشی در سرتاسر دنیا هستند. به همین خاطر مربیان با چالشهای دلهرهآوری برای تدریس به آموزندگان امروزی که در حال استفاده از فناوری مدرن و در حال تکامل هستند مواجه میشوند. محبوبیت آموزش الکترونیک در محل کار از کلاسهای مجازی تا آموزش حین کار و آموزش شخصیسازیشده در حال افزایش است. برای این که تجربه آموزش سرگرمکننده و بهیادماندنی باشد میتوان از بازیگونه در آموزش الکترونیک استفاده نمود. درگیری اولیه آموزندگان میتواند آغازگر رابطه با یک مشتری جدید باشد اما مهمتر از آن درگیری مداوم است که عاملی کلیدی برای موفقیت هر سازمان به شمار میرود. شرکتها به منظور افزایش درگیری در حال استفاده از راهبردهای گوناگون بهکارگیری بازیگونه هستند تا میزان مشارکت مخاطبان را بیشینه کنند، مشکلات را برطرف سازند و تازگی را به فعالیتهای روزانه اضافه نمایند.
با توجه به همه این موارد منطقی به نظر میرسد که از فناوریهای نوین برای آموزش نیروی کاری بهره ببریم؛ تکنولوژیهای پیشرفتهای که پویایی، تجزیه و تحلیل و همچنین پردازش ابری را شامل میشوند و استفاده از بازیگونه در آموزش الکترونیک را وارد مرحلهای تازه میکنند.
گرفتن تجربه آموزش از کلاسهای درس و ترکیب آن با فعالیتهای روزانه کاری روش مناسبی است که این انتخاب را به کارکنان میدهد تا محتوای آموزشی و زمان یادگیری را با توجه به خواست خود هماهنگ کنند. در ادامه به برخی از نکات اشاره میکنیم که ارزش توجه را دارند:
- همکاری و ارتباطات در یک سازمان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بازیگونه راه مناسبی برای بیان اهداف کسب و کار و نتایج مورد انتظار در یک سازمان به شمار میرود. در واقع بازیگونه شکاف بین اهداف سازمانی و عملکرد کارکنان را کاهش میدهد و بدین ترتیب نرخ بهیادآوری افزایش پیدا میکند.
- بهکارگیری گیمیفیکیشن در آموزش یکی از تأثیرگذارترین روشهای آموزش در حین کار است. در برخی مواقع که کارکنان از عملکرد فردی خود راضی نیستند به آنها توصیه میشود تا با شرکت در برنامههای آموزشی و از طریق دنبال کردن مسیری واقعگرایانه، عملکرد کاری خود را بهبود بخشند.
- برای بررسی عملکرد کارکنان لازم است المانهای مختلف بازی با سیستم مدیریت آموزش یکپارچه شوند. به عبارت دیگر زمانی که بازیگونه به فعالیتهای کاری افزوده میشود، استراتژیهای آموزشی هم باید در نظر گرفته شوند.
- از بازیها برای تشویق به مشارکت گروهی در سازمان استفاده میشود. از آنجایی که افراد نمیخواهند تیم خود را ناامید کنند میزان درگیری آنها در فعالیتها به طور قابل توجهی افزایش پیدا میکند و برای بدست آوردن امتیاز بیشتر همکاری خود را بیشتر میکنند. کارکنان وفاداری بیشتری به چالشهای تیمی در مقایسه با چالشهای فردی نشان میدهند.
- همچنین از بازیگونه میتوان در آموزش سازمانی و به هنگام آشنایی کارکنان تازهوارد با سازمان استفاده نمود.
نگاهی به ویژگیهای بازیگونه در آموزش الکترونیک
مفهوم بازیگونه یا همان گیمیفیکیشن هنوز به صورت عمومی در سرتاسر جهان به عنوان استراتژی آموزشی پذیرفته نشده است. بنابراین لازم است برای معرفی ارزش واقعی این ابزار به نیروی کاری تلاش بیشتری صورت پذیرد. در ادامه با برخی از ویژگیهای کلیدی گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک آشنا میشویم.
۱. داستان سرایی
از آموزش روایی همراه با داستانی با زمینه مرتبط استفاده کنید. برای نمونه یک سناریو مسابقه اتومبیلرانی را در نظر بگیرید. در این سناریو آموزش در «توقفگاه» ارائه میشود. جایی که رانندگان برای احیای تواناییهای خودروی خود در آن توقف میکنند و به طور مشابه کارکنان برای بهبود دانش مرتبط با کارشان آموزش میبینند.
۲. المان های بازی
از این المانها برای پیگیری میزان پیشرفت یادگیری کارکنان، چالشهای تیمی، نظرسنجی و سایر موارد مشابه استفاده کنید. همچنین در فعالیتهای تیمی استفاده از امتیازهای تجربه را فراموش نکنید.
۳. سطوح مختلف آموزشی
برنامه آموزشی باید دارای سطوح مختلف از کارکنان تازهوارد تا کارکنان خبره باشد که از طریق امتیاز و نشانها شناخته میشوند.
۴. تقویت یادگیری
مشکلات عملکردی کارکنان با آموزش آنها در ارتباط است. با تقویت اقدامهای مثبت، کارکنان ترغیب میشوند فعالیتهای مرتبط با برنامه آموزشی را انجام دهند، امتیاز بیشتری در بازی کسب کنند و مهارتهای خود را بهبود دهند.
بازیگونه قویترین تکنیکهای بازی را در دورههای آموزشی آنلاین به کار میگیرد. این تکنیکها به سازمانها کمک میکنند تا الهامبخش کارکنان باشند و در عین حال میزان مشارکت آموزندگان و نرخ بهیادسپاری آنها را بهبود میبخشند. ویژگی اصلی هر بازی چالش است و باید به یاد داشته باشید که دشواری این چالش باید متناسب با سطح مهارتهای کارکنان باشد.
چنانچه شما هم از پیادهسازی بازیگونه در آموزش الکترونیک تجربهای دارید در قسمت دیدگاهها با ما در میان بگذارید.
برگرفته از ایلرنینگ اینداستری